Håndter de uforudsete hændelser på jobbet

frustration-job-250-kantDu kender sikkert det her med, at dagens opgaver, planer og hvordan du havde forestillet dig din arbejdsdag skulle forløbe, bare ikke lige går helt efter planen.

Måske har du også din kalender sirligt udformet så den passer ift. din arbejdstid og mængden af opgaver, men tilliden til ledelsen kan vakle fordi du får lige en tand for meget og ikke oplever der bliver lyttet eller reelt vist hensyn til hvordan du selv oplever at kunne varetage din funktion.

Du kan ikke forhindre uforudsete hændelser i at opstå, men det er heller ikke dit ansvar alene.

For ofte så glemmer ledelsen, kolleger og andre relationer i fx det private, at vise omtanke og inkludere dine unikke behov. Ofte er det fordi vedkommende ikke har samme personlighedsstruktur og -type, som dig og derfor heller ikke har samme behov eller ser de ting, som du synes er udfordrende, som noget særligt problem. Og ligedes har din egen adfærd meget at sige, når tingene går galt – hvordan tackler du egentlig dine egne følelser og reaktioner? Og glemmer du at fortælle hvad du har brug for?

Hænger du fast i vreden eller irritationen?

Når ting ikke går efter planen, som fx hvis IT-udstyret bryder ned eller andre opgaver pludselig kommer susende til dig, så kan det nemlig nemt skubbe os ud af kurs og styrke de negative stemninger på jobbet – men det kan være farligt – for vi smitter hinanden lynhurtigt. Det kan selvfølgelig også være noget privat, som fylder og du derfor har svært ved at koncentrere dig eller fastholde overblikket eller den daglige glæde.

Uanset hvad, så er det vigtigt at du forholder dig sagligt til det og husker, at du kan ikke forhindre tingene i at gå galt. Der er sjældent noget der går præcis som planlagt og i den ligning, skal du minde dig selv om, at uanset hvad der sker, så kan du kun gøre det du kan og ikke mere.

Det handler også om dine egne forventninger til hvor godt du skal klare tingene og hvad du tror andre forventer af dig…ofte så vil dem omkring dig dog forstå og respektere dine valg, hvis bare du også selv husker at inkludere dem og sige til og fra, inddrage dem i dine tanker og afstemme forventninger…

For at belyse dette emne har jeg også uddybet og skrevet et indlæg til AVISEN DK, med en konkret guide på 5 trin til at tackle de uforudsete hændelser.

Læs her de 5 konkrete trin til at tackle uforudsete hændelser:

De to avisartikler med guiden…

Rigtig god læsning…

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste nyt

glad
10 simple ting du kan lave allerede i dag, som kan gøre dig gladere
StarTrek
Pas på din personlige integritet på jobbet
lytte oprigtigt
Bliver du på din egen banehalvdel? Konkret guide til empatisk kommunikation